Televízia-pýcha Slovenska?

6. apríla 2013, bashka, Nezaradené

Pýcha alebo hanba? Neviem sa rozhodnúť, k čomu sa prikloniť. Skúsim teda takto: medzi základné funkcie médií patrí informačná, kultúrna, zábavná, sociálna a politická. Môžeme polemizovať, ktorá televízia si plní tieto základné funkcie. Stredobodom záujmu je boj o diváka. Televízia Markíza a JOJ nasádzajú obľúbené seriály a reality show do rovnakých časov a vytvorili aj tlak na diváka, ktorý si musí vybrať medzi dvoma poprednými slovenskými seriálmi. Nezaujíma ich kvalita odvysielaného programu…smutné, taká je realita. Ich programová štruktúra ponúka plno vulgarizmov, opakovaných filmov a takmer žiadne zábavné súťaže.

 

Kde sa  však stráca RTVS? Z môjho pohľadu televízia rastúca na kvalite programu. RTVS tvorí nové relácie, prípadne nové diely už existujúcich relácií. Nenúti nás sledovať každých 15 minút reklamy, nevnucuje nám hlasovania. Musím spomenúť podľa mňa veľmi úspešný formát Legiend popu, Nikto nie je dokonalý( bývalé Aj múdry schybí ) či 5 proti 5. Najnovšou reláciou je Milujeme Slovensko. Pre mňa veľmi nenásilný, milý , zábavný a do určitej miery poučný formát zameraný vedomosti o Slovensku. Ak vieš- víťazíš.  Zapojené je publikum, súťažiaci sa bavia, no chcú vyhrať. Priznám sa, aj ja si veľakrát pripomeniem či už mená spisovateľov, piesní a udalostí.

Aj takýto formát má negatívne ohlasy. Slováci doslova hľadajú , čo by skritizovali. Na sociálnych sieťach vzniká veľmi veľa úsmevných názorov. Pre ľudí sú celebrity afektované, ukričané, trápne, neúprimné smiechy…. atď.  Samozrejme, mnoho negatívnych ohlasov. To sa dalo na Slovensku čakať.

 

Nezdá sa nám, že kritizujeme všetko? Pamätám si negatívne ohlasy na reality show Farma, Mama ožeň ma, Farmár hľadá ženu či Extrémne rodiny. Sledovanosť bola napriek všetkým ohlasom obrovská.  Neviem, či len ja mám ten pocit, že slovenské publikum je naozaj náročné a sme národ kritikov. Dobré a náučné formáty u nás zanikajú a tie , čo nám ukazujú hlúpu spoločnosť majú neustálu sledovanosť.